تبلیغات
فناوران رایانه - کدام علائم تجاری غیرقابل ثبت اند ؟
دوشنبه 15 مرداد 1397  11:05 ق.ظ

علامت تجاری وسیله ای است که به تاجر یا تولید کننده جنس اجازه می دهد اجناس خود را از اجناس سایرین مشخص سازد.
ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات در تعریف علامت تجاری مقرر می دارد :
” علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش ، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود .”
از ماده فوق مستفاد می شود که نوع علامت جنبه حصری ندارد ، بلکه می تواند با توجه به ابتکار افراد برای شناسایی محصولات واحدهای تولیدی ، صنعتی یا خدماتی مانند حمل و نقل زمینی ، هوایی یا دریایی به صورت کلمات ، حروف ، ارقام باشد.
بر اساس ماده ی 32 قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری در ایران (مصوب 1386 هجری شمسی) ، علامت در موارد زیر قابل ثبت نیست:
الف) نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه ی دیگر متمایز سازد.
ب) خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج) مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.
د) عین یا تقلید نشان نظامی ، پرچم ، یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور ،سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند بوده یا موارد مذکور یکی از اجزای آن علامت باشد ،مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه ی استفاده از آن صادر شود.
ه) عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه ی یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه ی دیگری در ایران معروف است.
و) عین یا شبیه آن قبلا برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاَ میان استفاده از علامت و مالک علاکت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک قبلی لطمه وارد سازد.
ز) عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
لذا، با توجه به آنچه آمد علامت تجاری می بایست وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد. نشانی های ساده مانند خط مستقیم و اشکال هندسی یا رنگ های عادی نباید به عنوان علامت اختیار شوند مگر آنکه از ترکیب آن ها تصویر ابتکاری پیدا شود.
همچنین علائمی که اسم و عبارت عمومی و مورد استعمال همگانی باشد را نمی توان به عنوان علامت تجاری قرار داد. مثلاَ اگر کالا پارچه است نمی توان خود کلمه ی پارچه را برای اسم تجاری انتخاب کرد.
علامت نباید گمراه کننده باشد.به این معنی که علامت نباید مشتری را از لحاظ جنس یا مبدا علامت به اشتباه اندازد. مثلاَ برای پارچه پنبه ای نمی توان علامتی به عنوان سفید پشم انتخاب نمود زیرا ممکن است مشتری تصور کند که پارچه مزبور پشمی است.


  • آخرین ویرایش:-
نظرات()   
   
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
آخرین پست ها

ممنوعیتها ومحدودیت های معاملاتی مدیران درشرکت سهامی ..........سه شنبه 23 مرداد 1397

تفاوت بین دو شرط اصالت و جدید بودن در ثبت طرح صنعتی ..........سه شنبه 23 مرداد 1397

معرفی شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص به عنوان دو شرکت رایج ثبتی ..........دوشنبه 15 مرداد 1397

شرایط ثبت سازمان ها و موسسات غیر تجاری چیست ؟..........دوشنبه 15 مرداد 1397

حقوق صاحب ورقه ..........دوشنبه 15 مرداد 1397

ثبت بین المللی طرح صنعتی در نظام لاهه ..........دوشنبه 15 مرداد 1397

تفاوت و شباهت های ثبت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود چیست ؟..........دوشنبه 15 مرداد 1397

تضمین سرمایه گذاری صاحبان ورقه مشارکت ..........دوشنبه 15 مرداد 1397

ثبت بین المللی طرح صنعتی در نظام لاهه ..........دوشنبه 15 مرداد 1397

کدام علائم تجاری غیرقابل ثبت اند ؟..........دوشنبه 15 مرداد 1397

تشریفات نهایی تشکیل شرکت ..........دوشنبه 15 مرداد 1397

شیوه انتخاب و برکناری مدیران شرکت بامسئولیت محدود ..........دوشنبه 15 مرداد 1397

اولویت ها ی دریافت پروانه کسب..........سه شنبه 19 تیر 1397

معافیت از مالیات بردرآمد - جرایم مالیاتی..........سه شنبه 19 تیر 1397

مسوولان مالی چه مواقعی باید به هیات مدیره گزارش دهند؟..........سه شنبه 19 تیر 1397

همه پستها